Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

37. Η πίκρα του Αριστοτέλους




 Ο Αριστοτέλης ήταν το φαβορί. Όλοι οι Αθηναίοι το πίστεβαν. Ήξεραν την πολύχρονη φιλία του με τον Πλάτωνα. Είχαν γνωρίσει το μεγάλο μυαλό και την ανά πάσα στιγμή σε εγρήγορση ψυχή του. Η θέση θα ήταν, εάν, ο μη γένοιτο, ο πάνσοφος Πλάτων εγκατέλειπε το μάταιο ετούτο κόσμο, δική του, ό,τι ονειρεβόταν χρόνια τώρα, διευθυντής της Ακαδημίας ...
Ο Μακεδόνας φιλόσοφος είχε αφήσει τη γενέτειρά του, τα Στάγιρα, για να κατεβεί στην Αθήνα, για να μαθητέψει στην Ακαδημία Πλάτωνος στα 17 του χρόνια. Και τώρα πια, κόντεβε τα 37, ξεχωρίζοντας απ' όλους τους συμφοιτητές του, παλιοσειρές και συγκαιρινούς του, αλλά και κάποια φυντάνια της νέας γενιάς. 
 347 π.Χ., λοιπόν, ο γέρο Πλάτων αφήνει την τελευταία του πνοή. 80άριζε παρά τις ψυχοσωματικές του ταλαιπωρίες μα ο νους του δούλεβε σαν ξουράφι και έτσι, ο θάνατός του μαυροφόρεσε τους μαθητές του και όλη την πόλη. Και τον υπόλοιπο Ελληνισμό, από Σικελία και Μικρασία, που έστελνε τα παιδιά του να διδαχτούν φιλοσοφία  και αρετή κοντά στον Πλάτωνα και τους πρώτους από τους μαθητές του. 
Σε ποιον, όμως, θ' άφηνε κληρονομιά τα "κλειδιά" της Ακαδημίας ο πολυγραφότατος και διάσημος σ' όλο τον τότε γνωστό κόσμο φιλόσοφος, ο επιφανέστερος των μαθητών του μεγάλου Σωκράτη;  Στον Αριστοτέλη; 
Κι όμως έγινε η έκπληξη!!! Διάδοχος του Πλάτωνος στη διεύθυνση της φιλοσοφικής του σχολής ορίστηκε, με γραφτή ή προφορική διαθήκη του εκλιπόντος δεν έχουμε μαρτυρίες, όχι ο επίσης εκ των διαλαμπόντων μαθητής του Πλάτωνος Ξενοκράτης, αλλά ο γιος της αδελφής του, Πωτώνης, και του Ευρυμέδοντος, Σπεύσιππος. Ο 60χρονος Σπεύσιππος...
Λίγο μετά, πικραμένος και θυμωμένος, ο Αριστοτέλης θα εγκαταλείψει το κλεινόν άστυ. Όχι, όμως, για πάντα, όπως - πιθανότατα- μέσα στο παράπονο έλεγε στα 347 π.Χ.! 
Το 335 π.Χ., θα γυρίσει στην Αθήνα. Θα μείνει για δώδεκα χρόνια και θα ιδρύσει τη δική του σχολή, στο Λύκειο, την Περιπατητική. 
Πηγές, μεταξύ άλλων, για το παρόν δημοσίευμα  στάθηκαν ωφέλιμες οι Ιστορίες της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας του R. Flacerliere και του A. Lesky και η "Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας" του Γ. Κορδάτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου